TEKSTY DRUGIE 4/2025
Atlas Literatury Zagłady
SPIS TREŚCI
TABLE OF CONTENTS
Dwumiesięcznik Instytutu Badań Literackich PAN, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu wydawany przez Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria", UJ i UAM.
Publikacja ukazała się przy wsparciu Instytutu Książki w ramach programu wydawniczego Inne Tradycje.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Miejsce wydania:
Warszawa
Rok wydania:
2025
Oprawa:
miękka
Liczba stron:
362
ISSN:
0867-0633
Cena: 32,00 zł
Numer poświęcony jest przede wszystkim prezentacji projektu „Atlas Literatury Zagłady”, nad którym pracuje grupa badaczy z Instytutu Badań Literackich i Uniwersytetu Łódzkiego: „Projekt opiera się na uważnej lekturze i dogłębnej interpretacji świadectw związanych z gettami w Warszawie i Łodzi oraz mapowaniu topograficznie obu miast”. Reguły rządzące światem Zagłady doprowadziły do wytworzenia odrębnych przestrzeni niepokrywających się ze sobą niemal zupełnie. Przestrzeń dostępna dla Żydów stała się – by użyć sformułowania Jerzego Jedlickiego – światem wyłączonym – zamieszkanym przez byty, którym odmawiano nie tylko prawa do życia, lecz także prawa do nazywania się ludźmi. Do przestrzeni tej należały zarówno miejsca realne, między innymi getto, kryjówki po „stronie aryjskiej” – w ogóle „strona aryjska”, w tej jej części, po której poruszali się ukrywający się Żydzi: z ulicami miast, gospodarstwami wiejskimi, lasem – jak i sfera symboliczna, zasiedlona przez ludzi-duchy, zajmujących miejsce w przestrzeni, a zarazem niewidzialnych. Pytanie, „jak człowiek jest” w przestrzeni, w kontekście doświadczenia Zagłady nabiera więc zupełnie nowych sensów. Przestrzeń, nawet ta bezpośrednio doświadczana, przestaje być udomowioną okolicą, stając się źródłem ciągłego zagrożenia. Samo bycie staje się problematyczne, źle widziane i niebezpieczne. Negatywność doświadczenia Zagłady ma zatem odniesienia do kategorii przestrzeni, która również nabiera cech negatywnych. Domowość i swojskość obracają się w swoje przeciwieństwa. Z procesem tym mamy do czynienia w wielu opisach żydowskich losów – ucieczek z miejsc znanych, tułaczki po miejscach obcych i (często) powrotów do rodzinnych okolic – ale na innych już prawach: ludzi-duchów, niewidzialnych, ukrywających się przed spojrzeniem innego. To zaś prowadzi nas do rozważań o tej części topografii Zagłady, jaką jest swego rodzaju mapa miejsc ukrycia, wszelkiego rodzaju schronień, tych udzielanych Żydom przez aryjskich sąsiadów i tych wynajdywanych dla siebie przez Żydów samodzielnie. W literaturze Zagłady wiele jest takich opisów, składających się na swoiste „mapy mentalne”.
Ze Wstępu Doroty Krawczyńskiej