Dzieła zebrane Elizy Orzeszkowej. Instrukcja edytorsko-redakcyjna. Seria powieściowa
Andrzej Piotr Lesiakowski, Iwona Wiśniewska, Piotr Bordzoł, przy współpracy Karola Jaworskiego
SPIS TREŚCI
Współpraca wydawnicza: Stowarzyszenie Pro Cultura Litteraria


Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą Narodowy Program Rozwoju Humanistyki w latach 2020–2025, nr projektu 11H 18 0012 87, kwota finansowania 1 662 517 zł.
Miejsce wydania:
Warszawa
Rok wydania:
2025
Oprawa:
miękka
Liczba stron:
148
ISBN:
978-83-68444-28-5
Cena: 37,00 zł
Przygotowywane w Instytucie Badań Literackich Dzieła zebrane Elizy Orzeszkowej to pierwsza krytyczna edycja dorobku prozatorskiego pisarki. Wcześniejsze przedsięwzięcia miały charakter popularny, choć niektórym nie można odmówić naukowych ambicji. Jednak współczesna filologia i edytorstwo wypracowały inne standardy i narzędzia. W niniejszej edycji staramy łączyć klasyczną tradycję tekstologii i edytorstwa naukowego, inspirując się jednocześnie nowymi teoriami ostatnich dekad. Podstawę edycji wyłaniamy metodą kolacjonowania przekazów powstałych za życia autorki, co pozwala nie tylko sporządzić rejestr odmian, usunięć i błędów, lecz także wychwycić kolejne redakcje danego tekstu. Dostępne przekazy omawiamy we wstępach i notach, rezygnując z prób uzyskania domniemanej „lepszej wersji” tekstu przez kontaminowanie poszczególnych wersji.
Tekst każdego tomu poprzedzą trzy wstępy: historia powstania i recepcji każdej z powieści, próba nowej interpretacji danego tekstu w zderzeniu z problemami współczesnej kultury oraz nota edytorska poświęcona kwestiom tekstologiczno-edytorskim.
Dzieła zebrane to projekt wieloletni, stąd zrodził się pomysł stworzenia instrukcji edytorsko-redakcyjnej, która z jednej strony pomoże obecnym i przyszłym edytorom i redaktorom w opracowaniu spuścizny autorki Nad Niemnem, z drugiej zaś – pozwoli uzyskać spójność całego przedsięwzięcia. Decyzja opublikowania niniejszej instrukcji opierała się ponadto na przekonaniu, że może ona pomóc wielu innym edycjom z tego okresu oraz wzbogacić – a może otworzyć w innym polu poznawczym – dyskusję na temat sposobów i problemów wydawania dzieł zebranych pisarek i pisarzy z tego okresu.