FACIES PERTURBATAE ET AFFLICTAE REI PUBLICAE
Jan Dymitr Solikowski
Facies perturbatae et afflictae Rei Publicae / Oblicze utrapionej i cierpiącej Rzeczy Pospolitej
Wydali: Ariadna Masłowska-Nowak, Katarzyna Różycka-Tomaszuk, Jakub Wolak
Publikacja została sfinansowana w ramach projektu „Idea Apocalyptica, seu Apocalypsis Stanislai Orichovii, czyli eschatologiczno-polityczny apokryf przypisywany Stanisławowi Orzechowskiemu. Edycja, przekład, interpretacja”, finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki w konkursie PRELUDIUM 19 (nr 2020/37/N/HS1/02549) oraz przez Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Miejsce wydania:
Warszawa
Rok wydania:
2025
Oprawa:
twarda
Liczba stron:
533
ISBN:
978-83-68444-31-5
Cena: 65,00 zł
Facies perturbatae et afflictae Rei Publicae Jana Dymitra Solikowskiego (1539‑1603)
Wyspa Patmos. Na dziedzińcu tajemniczej warowni, na starym wozie z połamanym dyszlem siedzi panna zaniedbana, zapłakana i blada. To Res Publica – Rzecz Pospolita. Ma u boku Religię i Sprawiedliwość, jak ona budzące żałość i współczucie. Zaprzęg, kierowany przez dwóch woźniców w dwie różne strony, wiezie je do Domu Rady, dokąd, jak się wkrótce okaże, nie zostaną wpuszczone. Znajdzie się tam natomiast Res Privata – Rzecz Własna, która w złotej karecie wyjechała oto ze swej wspaniałej siedziby…
W alegorycznym utworze Jana Dymitra Solikowskiego, datowanym na czas sejmu koronnego w Parczewie (1564 r.), nietrudno odnaleźć te same wątki, które rok wcześniej, na sejmie w Piotrkowie, zawarł w swej propozycji podkanclerzy Piotr Myszkowski i które podjęte zostały przez Jana Kochanowskiego w Satyrze. Facies… to obraz (także w sensie dosłownym – rękopisy, w tym autograf, zawierają bowiem liczne ilustracje) zmierzającej ku upadkowi Polski, której elity, i świeckie, i duchowne, zabiegają wyłącznie o partykularne korzyści, wspólnota obywatelska odwraca się od „prawdziwej wiary” i jest bezradna wobec własnej słabości, a zewnętrzni wrogowie szykują się do ataku. W tej dramatycznej sytuacji ratunkiem ma się okazać prowadzona pod auspicjami króla odnowa moralna i zastąpienie występków cnotami, czego konsekwencją na gruncie politycznym będzie m.in. egzekucja praw.