MIĘDZY MEDIAMI. PRZESTRZENIE ISTNIENIA DRAMATU
Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska
SPIS TREŚCI

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Doskonała Nauka II
Miejsce wydania:
Warszawa
Rok wydania:
2025
Oprawa:
miękka ze skrzydełkami
Liczba stron:
336
ISBN:
978-83-68444-24-7
Cena: 55,00 zł
W drugiej połowie XX wieku dramat zyskał nowe sceny – radiową i telewizyjną – oraz związane z nimi technologie. Zmiana ta dotyczyła nie tylko inscenizacji, ale także kształtu literackiego dzieł dramatycznych. Dramat bowiem, utrwalany w przestrzeni pisma, ale powstający z myślą o zaistnieniu w różnych mediach, ma zdolność wchłaniania ich tworzywa. Przetwarza także język innych sztuk (teatru, muzyki czy malarstwa) i odbierane zmysłowo składniki rzeczywistości, takie jak odgłosy lub efekty wizualne. Możliwości te inspirują autorów do twórczych przekształceń, co prowadzi do zwielokrotnienia wersji tekstu, przez które wędruje ten sam temat. Jednocześnie to, co zapisane, jest projektowane przez pisarza tak, aby mogło zostać zainscenizowane, nagrane, sfilmowane. Dramat istnieje zatem w przestrzeni między mediami – tu kształtują się jego znaczenia i ujawnia jego proteuszowa natura. Dramatopisarze XX wieku na własny użytek odkryli intermedialność. Ich spojrzenie na dramat, który przepływa pomiędzy realizacjami i przyswaja materialność swoich mediów, pozwala nam dzisiaj czytać ten rodzaj literacki zupełnie na nowo. Przyglądając się utworom dwudziestowiecznym, możemy także szukać modeli do interpretacji dramatów najnowszych, dla których intermedialność, wielokanałowość jest zjawiskiem naturalnym, wpisanym w doświadczenie współczesności.
Agnieszka Kramkowska-Dąbrowska – literaturoznawca, pracuje w Ośrodku Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym w Instytucie Badań Literackich PAN. Interesuje się literaturą drugiej połowy XX wieku, w szczególności dramatem radiowym i telewizyjnym. Zajmuje się również edytorstwem naukowym i humanistyką cyfrową. Jest autorką monografii: Gabinet luster. Śmiech w twórczości Zbigniewa Herberta (2015) oraz Janusz Krasiński. Świadectwo (2020). Przygotowała edycję krytyczną dramatów: Janusza Krasińskiego, Władysława Terleckiego i Henryka Bardijewskiego. Wspólnie z Haliną Herbert-Żebrowską podała do druku listy Zbigniewa Herberta do rodziny (Zbigniew Herbert. Korespondencja rodzinna, 2008). Opracowała koncepcję oraz wzięła udział w przygotowaniu Edycji cyfrowej polskiego dramatu powojennego i współczesnego.