IKONOFILIA. FRANCUSKA SEMIOLOGIA PIKTURALNA I OBRAZY

Nakład wyczerpany

Książka jest dostępna w formie e-booka (zamów tutaj)

Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2013
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 223
ISBN: 978-83-61552-72-7
Cena: 25,00

Andrzej Leśniak – adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej UJ. Magister filozofii (UJ, 2003), doktor historii sztuki (UW, 2008). Redaktor (wraz z Magdaleną Ziółkowską) trzytomowej publikacji Tytuł roboczy: archiwum (2008-2009). Autor dwóch książek: Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki (2010) oraz Topografie doświadczenia: Maurice Blanchot i Jacques Derrida (2003). Zajmuje się historią myśli o obrazie.

 

Teoretyczna słabość historii sztuki i poznawcza nieefektywność studiów nad kulturą wizualną sprawiają, że obrazy pozostają dla nas wyzwaniem. Ikonofilia jest alternatywną perspektywą, w ramach której są one – w końcu – traktowane poważnie. Historia ikonofilii we francuskiej humanistyce (przede wszystkim w semiologii pikturalnej), służy tu do nakreślenia postulowanej przyszłości myśli o obrazie.

Nie chodzi tu o tradycyjną prezentację dziejów pojęcia obrazu, ale o namysł nad różnymi strategiami rozumienia obrazu w humanistyce, których efektem jest teoria. A więc praca dotyczy problematyki obrazu jako fenomenu, który tworzy historię i teorię. (z recenzji prof. Marty Leśniakowskiej)

« wstecz