Sztuka przekonywania

Sztuka przekonywania w kulturze polskiej trzech stuleci: XVI-XVII-XVIII

Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2010
Oprawa: miękka
Liczba stron: 220
ISBN: 978-83-61552-28-4
Cena: 15,75

Książka podejmuje problematykę ważną dla kultury ? a dla kultury polskiej w szczególności ? jaką jest literatura parenetyczna i stojąca u jej podstaw sztuka przekonywania. Stawia ona sobie dwa zasadnicze cele: przedstawienie mechanizmów funkcjonowania tej literatury ujętych na szerszym tle kulturowym (i to zarówno na poziomie ?technicznym? stosowanego języka i stylu, jak i na poziomie ogólniejszych odwołań i asocjacji o charakterze mentalnościowym) oraz omówienie dziel uznanych za emblematyczne w tak właśnie rozumianej perspektywie.
(z recenzji wydawniczej prof. Piotra Salwy)
Część pierwsza pracy poświęcona jest kreacjom osobowym, właściwym literaturze parenetycznej. Autorka trafnie wydobywa te wszystkie mechanizmy, które decydują, iż bohaterowie i ich cechy stają się ?argumentami? w dydaktycznym dowodzeniu. Badane są przy tym uwikłania zarówno w tradycję retoryczną, jak i różnorodne konwencje literackie. Część druga zajmuje się technikami i formami podawczymi bądź to stworzonymi, bądź też niezwykle często wykorzystywanymi w literaturze parenetycznej. Są to wszystko rozważania nowatorskie, a cała książka zasługuje na miano najbardziej aktualnej, najpełniejszej syntezy staropolskiej parenetyki.
(z recenzji wydawniczej prof. Marka Prejsa)

« wstecz